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Metodologías del impacto ambiental

Methological work on measuring the sustainable development of tourism

EUROSTAT, 2006

This manual presents a core set of 20 sustainable development indicators for tourism, including detailed descriptions of each indicator, which makes it easier for the countries to use them. This core set forms a base of indicators that can be used on national, regional and local levels in the EU countries. The set should also serve as a base for the forthcoming updated legal basis for tourism statistics.

 

Freshwater and Tourism in the Mediterranean

WWF Mediterranean, 2004

The Mediterranean is the main tourist destination in the world. Every year millions of people flock to the Mediterranean coasts, with the number likely to reach between 235 and 355 million people per year by 2025. Tourism activity peaks in summer, coinciding with the time when natural water availability is at its lowest. Storing water in dams and extracting  groundwater have, until now, been the solutions to satisfying the ever-increasing thirst for water by ever-increasing numbers of tourists. As a consequence, tourism is making a major contribution to the degradation and destruction of water ecosystems as rivers are being fragmented, groundwater levels are sinking and wetlands are drying out. Lower  groundwater levels are not only causing habitats to disappear but are having a negative impact on human communities as the groundwater that is used for drinking water and irrigation is becoming saltier and requires treatment or the total abandonment of the resource.

 

Los indicadores ambientales en el turismo

Jesús Rivas García i Marta Magadán Díaz, 2007

Los efectos que el crecimiento económico tiene sobre los recursos naturales y ambientales empezaron a considerarse en la década de los 70 en los países más industrializados y se llegó a cuestionar la viabilidad de determinados modelos de desarrollo. El término “desarrollo sostenible” apareció por primera vez en el informe Brundtland, llevado a cabo por la Comisión Mundial para el Medio Ambiente y el Desarrollo en 1987. El modelo turístico tradicional ha sido tremendamente agresor del entorno en el que se ha desarrollado, lo que ha generado una imagen muy negativa  del turismo como actividad perjudicial para el medio ambiente. Sin embargo, los nuevos planteamientos del turismo sostenible y la paulatina superación del paradigma de desarrollo turístico tradicional, junto con la creciente sensibilidad de la demanda y el hecho innegable de que el medio ambiente es un factor indispensable en la función de producción turística, hacen que el turismo haya pasado a convertirse en el principal defensor y aliado de éste.

 

La dimensión ambinetal del turismo responsable

Jenna Watson

Grupo de Investigación en Gestión Ambiental, 2009

Presentación de 3 metodologías pera evaluar los impactos del turismo en el medio ambiente:

Análisis del Ciclo de Vida (ISO 14040 -44)

Life Cycle Costing (LCC)

Análisis del ciclo de vida social (Social LCA)

 

Medio ambiente y turismo, dos realidades sinérgicas en el nuevo milenio

Elisa Prados Pérez, Consejería de Turismo y Deporte, Junta de Andalucía, 2002

Es legítimo usar la fiscalidad para redistribuir los recursos, transfiriendo una mínima parte de los beneficios generados por la actividad turística a la conservación y mejora de los espacios naturales, cuyo estado y belleza depende esta industria. De esta manera, se concilia el desarrollo turístico con la protección del medio ambiente. Ahora bien, ¿se puede equiparar un tributo sobre turistas con un impuesto ambiental?

Los tributos ambientales son un campo relativamente nuevo al que se ve nuevas posibilidades de recaudación. Como toda novedad impositiva genera reticiencias. Por ello, lo que se haga en el terreno de la imposición ambiental debe ser muy meditado y cuidando que las experiencias no generen confusión entre los ciudadanos. Es necesario un debate social sobre esta cuestión, que no es exclusivo del turismo, sino que debe ampliarse a otros sectores.

 

Leading the Challenge on Climate Change

World Travel and Tourism Council (WTTC), 2010

The Travel & Tourism industry comprises diverse and interdependent sectors which together represent 10% of global GDP and 8% of employment worldwide. This report offers a shared vision for this industry which aims to build on the work already underway and to guide the progressive development of new business models decoupling growth from increased greenhouse gas (GHG) emissions.

 

Responsabilidad medioambiental del turismo en la economía española

Cadarso, María-Ángeles; López, Luis-Antonio, Gómez, Nuriac; Tobarra, María-Ángeles; Zafrilla, Jorge

Universidad de Castilla-La Mancha

España está incumpliendo los objetivos comprometidos en el Protocolo de Kioto. Para cumplir esos compromisos y aplicar políticas mejor orientadas, es necesario asignar adecuadamente la responsabilidad de la contaminación a los agentes. Los agentes responsables no son solo los que la generan directamente, las empresas en sus procesos de producción, sino también los consumidores, en la medida que se benefician de esa actividad productiva y contaminante. En este contexto, el objetivo de este trabajo es cuantificar la responsabilidad medioambiental del consumo turístico y de la industria turística española, a partir del cálculo de las emisiones totales, directas e indirectas, de CO2 asociadas al consumo de bienes y servicios turísticos producidos en España. La metodología input-output propuesta, combinada con las Cuentas satélite del turismo y las Cuentas satélite de emisiones atmosféricas, nos permite evaluar la importancia que tienen la emisiones vinculas al turismo sobre el total de emisiones CO2 de la economía española.

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Tourism and the environment

Eurostat, 2002

As with many other economic activities, the expansion of tourism has had both a direct and an indirect impact on the environment. Conventional tourism can only expand where there is a large-scale and varied transport infrastructure (roads, motorways, airports, ports, marinas, etc.), and the building of this infrastructure in itself has an impact on the environment. Although tourism may be considered to be indirectly responsible at this level, it is directly responsible for the infrastructure set up to provide services especially for tourists, such as hotels and restaurants, shopping centres and leisure complexes (golf courses, swimming pools, amusement parks, etc.).

 

Tipologías de consumo de agua en abastecimientos urbano – turísticos de la Comunidad Valenciana

Antonio M. Rico Amorós

Universidad de Alicante, 2007

El análisis de las unidades de consumo de agua asociadas a las actividades turísticas resulta imprescindible para valorar la efi ciencia ambiental y socioeconómica del modelo de desarrollo territorial urbano-turístico valenciano. Este trabajo analiza el gasto de agua urbano-turístico en las distintas formas de implantación territorial de estas actividades, especialmente en la modalidades de alojamiento hotelero y residencial, comparando la efi ciencia de la gestión del agua potable en modelos urbanos de baja densidad y de alta densidad (concentrados). Para dicho fin se ha recurrido a un método empírico, mediante encuestas y trabajos de campo realizados en empresas de agua potable de los principales destinos turísticos de la Comunidad Valenciana. Con la colaboración de estas empresas, se han analizado los principales sistemas de abastecimiento para valorar las tendencias de consumo, la estacionalidad, el rendimiento técnico de las redes y el ciclo integral del agua. Asimismo, se incluyen resultados sobre el consumo de agua realizado en hoteles, en sus diferentes categorías. También en las distintas categorías de viviendas ocupadas por turistas y residentes en periodos de vacaciones, y en otros establecimientos vinculados a las actividades turísticas (restaurantes, camping, etc).

 

Water and Tourism. Pilot study

Eurostat, 2009

The Mediterranean region is one of the world’s top mass tourism destinations and tourist flows to this region are constantly increasing (4 % of the world total in 1990 and 6 % in 2005). The tourism trade benefits from the quality and variety of the region’s natural heritage and landscapes. But its rapid development following the rise in the standard of living and increase in leisure time is taking a toll on the environment.
Water resources in Mediterranean partner countries are limited and unequally distributed in terms of space and time, thus exacerbating the pressures. The population of partner countries ‘poor in water’, i.e. with less than 1000m3/person/year of renewable resources continues to increase. The demand for water, both renewable and unconventional (desalination, re-use of purified water, etc.) doubled in the second half of the 20th century.

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Climate Change and Tourism. Responding to Global Challenges

World Tourism Organization and United Nations Environment Programme, 2008

This publication reflects the importance attached by the tourism sector to the impacts of climate change and contains valuable scientific and technical information. It also constitutes an important input in the ongoing commitment of the United Nations to respond to the challenge of climate change. The publication contains two distinct parts.
The first, entitled “The International Debate” collects the main results of a series of events focused on climate change and tourism, which took place in the second half of 2007. The participants at the Davos International Conference (1-3 October 2007) adopted a Declaration, which represents the position of a wide spectrum of tourism stakeholders from the public and the private sector. The Davos Declaration acknowledges the urgency to further assess the impacts deriving from the relation between tourism and climate change and sets out directions for common actions from the tourism sector. At the Ministerial Summit held in London on 13 November 2007 and at the UNWTO General Assembly (Cartagena de Indias, Colombia, 23-29 November 2007) the Davos Declaration was extensively reviewed, and a number of important considerations, which complement and further elaborate on its content, were discussed and adopted.
The second part is a technical report, which analyzes in detail the relations between tourism and climate change, the impact of climate change at destinations, the adaptation options and strategies and the implications for tourism demand patterns. The report contains as well the first detailed assessment ever made of greenhouse gas emissions from tourism related activities, together with an analysis of mitigation policies and measures.

 



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